Raskesport.ee

  • Suurenda kirja suurust
  • Vaikimisi kirja suurus
  • Vähenda kirja suurust

RASKESPORT.EE PORTAAL ON UUENDAMISEL.
Osad uudised võivad olla ajutiselt kättesaamatud. Vabandame!

Avaleht Artiklid Üldfüüsiline treening Lokaalne väsimus ja üldine väsimus

Lokaalne väsimus ja üldine väsimus

Mõtle korra sellele tundele, mis tekib, kui sa võtad hantli kätte ja hakkad sellega küünarvarrekõverdusi tegema - ja sa teed seda, kuni ei suuda enam ühtegi kordust teha ehk lähed suutlikkuse piirini. Nüüd mõtle aga sellele tundele, mis tekib siis, kui sa väsid täielikult ära mingi kahevõitlusala sparringu või matši käigus. Mõlemal juhul ei suuda su lihased samal määral töötaset hoida ja sa tunned väsimust. Nendel kahel näitel on aga väga suur vahe.

Hantliga küünarvarre kõverdamise näite puhul ei suuda töötav lihas mingi hetk enam välist koormust ületada ja sa oled sunnitud raskusele ''alla vanduma''. Kui sa tõstad suurt raskust, näiteks sellist, mis jääb vahemikku üks kuni viis kordust, siis tõenäoliselt ei tunne sa mingit põletavat tunnet lihastes, aga ikkagi ei suuda sa enam raskust tõsta. Kui sa aga tõstad kerget raskust ja teed mitukümmend kordust, tunned tõenäoliselt põletavat tunnet, mis suureneb kord-korralt, kuni jällegi ei suuda enam raskust tõsta.

Mõlemad eelnevad näited on lokaalse lihasväsimuse kohta. Kui oled kunagi proovinud eelpool kirjeldatud variante sooritada, kandes pulsitestrit, siis oled kindlasti märganud, et südame löögisagedus ei tõuse ligilähedale sellele, mis tugeva sparringu või matši käigus, aga ometi ei suuda sa raskust lõputult tõsta. Väsimuse põhjused nende näidete puhul on lokaalsed ja seotud konkreetses lihases aset leidvate ainevahetuslike protsessidega, aga mitte üldised.

Küll aga on põhjus ''üldine'', kui rääkida totaalsest ''gassimisest'' tugeva sparringu või matši käigus. Põhjus ei ole konkreetse lihase, vaid südame, kardiovaskulaarsüsteemi ja mitmete lihaste järkjärguline väsimine. Ei tasu unustada, et ka süda on lihas. Ka südamelihas võib väsida. Kõrge intensiivsusega matši või sparringu käigus töötab palju lihaseid korraga ja need kõik vajavad hapnikku. Mida intensiivsemaks tegutsemine läheb, seda suuremaks muutub lihaste hapnikuvajadus. Süda hakkab lööma üha kiiremini ja kiiremini, kuni mingil hetkel paraku ka tema väsib ja ei suuda vajalikul määral tööd teha. Kui see juhtub, siis töötavasse lihastesse verevool ja hapnikutransport halveneb ning lihaste võime aeroobselt energiat toota väheneb märgatavalt. Üks võimalus on aeglustada tempot või puhata, aga kui treeningpartner või vastane seda ei võimalda, siis oled sa sunnitud sama intensiivsust hoidma. Sellisel puhul on ainukeseks variandiks lihastel toota ATP-d anaeroobselt. Anaeroobse energiasüsteemi kasutamine viib aga tunduvalt kiiremini väsimust põhjustavate ainevahetuse kõrvalproduktide kuhjumiseni. Kui suur hulk lihaseid (ja isegi näiteks hingamislihased) ei suuda enam samal määral tööd jätkata, siis tunned täielikku väsimust. See on täiesti erinev väsimus võrreldes väsimusega, mida tunned tehes suutlikkuseni küünarvarte kõverdamist hantliga.

Tasuks teada, olenemata sellest kas väsimus on lokaalsema või üldisema iseloomuga, et aju ja kesknärvisüsteem mängivad väsimuse puhul samuti suurt rolli. Ühe teooria järgi ongi aju ja kesknärvisüsteem peamised väsimuse regulaatorid, mitte aga lihased ise. Kellel on rohkem huvi, see sisestagu interneti otsingumootorisse ''central governor model (of fatigue)''. Peamine teooria on see, et aju saab lihastelt pidevat tagasisidet selle kohta, kui tugevasti lihased töötavad, palju ATP-d kulutatakse ning lähtuvalt sellest informatsioonist reguleerib aju elektriimpulsside määra töötavatesse lihastesse, stimuleerimaks neid kontraheeruma ja lõdvestuma. Piltlikult öeldes saab aju keerata lihaste võimsust suuremaks ja väiksemaks. See on keha viis ennast kaitsta ja püsida elus. See keerukas süsteem tagabki selle, et ükskõik mida me oma kehale ka ette ei viskaks, siis ülitähtsad protsessid toimivad ikkagi nagu õlitatult.

Kristjan Koik, personaaltreener                                                                                                                                                                                                                                                                                
See e-posti aadress on kaitstud spämmirobotide vastu. E-posti aadressi nägemiseks peab olema JavaSkripti kasutamine olema lubatud.

 

 

Küsitlus

Kust ostsid viimati spordivarustust või trenniriideid?