Raskesport.ee

  • Suurenda kirja suurust
  • Vaikimisi kirja suurus
  • Vähenda kirja suurust

RASKESPORT.EE PORTAAL ON UUENDAMISEL.
Osad uudised võivad olla ajutiselt kättesaamatud. Vabandame!

Avaleht Artiklid Üldfüüsiline treening Lühidalt CrossFit treeningsüsteemist

Lühidalt CrossFit treeningsüsteemist

Surfates internetis erinevatel üldfüüsilise treeninguga või kahevõitlusaladega seotud lehekülgedel, on paljud sattunud kindlasti ka sõnaühendile ''CrossFit''. Erinevates rahvusvahelistes fitness ja isegi MMA foorumites näeb päris tihti CrossFitiga seotud teemasid ja kuna ka minult on küsitud, et mis ma sellest kõigest arvan, siis avaldan meelsasti oma arvamuse ka siin - raskesport.ee portaalis.

Kõigepealt veidi üldist juttu, et millega on üldse tegemist. CrossFit treeningsüsteem on pärit USA-st ja algselt kasutati seda sõjaväelaste ja politseinike üldfüüsilise vormi tõstmiseks. Praeguseks on CrossFiti populaarsus kasvamas üle maailma ja seda ka Eestis, kuigi viimasel ajal on minu arvates Eestis justkui CrossFiti buum vaibumas.

CrossFit kaasab oma kavades üldiselt erinevaid kiirust, jõudu, vastupidavust, täpsust, koordinatsiooni, tasakaalu, painduvust ja muud säärast nõudvaid harjutusi ehk omab ideed treenida justkui ’’kõike korraga’’. Selliselt kõike korraga tehes treeniks inimene piltlikult öeldes kui olümpia tõstja, sõudja, 800 meetri jooksja, sprinter ja võimleja korraga. See on muidugi väga mitmekülgne ja huvitav, aga tekib küsimus, et mida siis konkreetselt treenitakse? Kavades kasutatakse valdavalt kogukeha harjutusi ja treeningvahenditena kange, sangpomme, võimlemisrõngaid, rehve, topispalle, liivakotte jne. Harjutusi sooritatakse sageli järjest, kiires tempos ja ilma puhkepausideta ning treeningud on tavaliselt kestvuselt suhteliselt lühikesed. Aga kellele ei meeldiks vähese ajakuluga võimalikult palju tehtud saada? Eks ka see on üheks põhjuseks CrossFiti populaarsuse kasvul.

Tasub märkida, et CrossFit ei ole mingi kindla spordiala spetsiifiline, vaid nagu öeldud – segu kõigest. Et paremat ettekujutust saada toon näiteks suvalise CrossFiti treeningkava:

1) Kätekõverdused x 5
2) Seistes rinnalt kangi üles surumine x 10
3) Jõutõmme koos kangi lõua alla tõmbega x 15
4) Rippes põlvetõsted x 20
5) 200m jooks

Antud kavas tuleks kõik viis harjutust sooritada järjest ilma puhkepausideta. Õigemini võib küll puhata, aga seda stiilis - nii palju kui vaja, aga nii vähe kui võimalik. Pärast viienda harjutuse sooritamist tuleks alustada jälle esimesest ja nii teha ringe kuni 20 minutit täis. Loomulikult saab iga inimene valida endale jõukohased raskused ja tempo olenemata mehest või naisest, aga siiski tuleb siit välja CrossFiti üks miinuseid. Nimelt väsimuse kuhjudes võib olla raskusi harjutuste tehnika säilitamisega ja oht vigastustele suureneb. Antud näidiskavas polnud küll hüppeid ja plahvatuslikke jõuharjutusi, aga ka neid on CrossFit sarnastes kavades sageli kasutanud. Sel juhul vigastusteoht tõuseb veelgi, sest kõrgel pulsisagedusel ja võideldes väsimusega on raskendatud tehniliselt korrektsete kiirete liigutuste sooritamine. Seda eriti veel juhul kui inimese treenitus on madal ja kokkupuude valitud harjutustega minimaalne või sootuks olematu.

Lisaks on paljudes kavades miinuseks see, et tundub nagu harjutused oleks suhteliselt suvaliselt valitud ja sageli ei pöörata tähelepanu lihastasakaalule. Kuigi harjutusi, treeningu kestvust, harjutuste sooritamise tempot jne saab valida inimese treenituse tasemele vastavaid, siis algajatele, nõrga tahtejõuga ja madala motivatsiooniga inimestele võib ilma puhkepausideta suhteliselt intensiivne treenimine siiski esialgu liiga raskeks osutuda. Lisaks sooritatakse treeninguid sageli gruppides, kus treener ei pruugi suuta kõiki korraga jälgida.

Plussid:
+ vähene ajakulu;
+ suur kalorikulu;
+ kogukeha harjutuste kasutamine;
+ isoleeritud harjutuste mittekasutamine;
+ mitmekülgsete treeningvahendite kasutamine;
+ sobib nii meestele kui naistele;
+ tugevdab tahtejõudu ja õpetab pingutama.

Miinused:
- raske säilitada harjutuste tehnikat;
- ei pruugi sobida nõrga tahtejõu ja madala motivatsiooniga inimestele;
- sageli harjutuste valik umbmäärane;
- ’’kõike korraga treenimine’’;
- täielikule algajale mitte kõige sobivam;
- lihastasakaalule ei pöörata sageli rõhku;
- enamus treeningsaalides puuduvad vajalikud mitmekülgsed treeningvahendid.

Inimesele, kellele on lihtsalt tähtis hea enesetunne, rasvapõletus ja parem üleüldine konditsioon ning kellel puudub mingi spordispetsiifiline eesmärk, sellele võib CrossFiti süsteemis ülesehitatud tasakaalukas treening olla täitsa lõbusaks vahelduseks ja on kindlasti väärt proovimist.

 

Kristjan Koik
personaaltreener
See e-posti aadress on kaitstud spämmirobotide vastu. E-posti aadressi nägemiseks peab olema JavaSkripti kasutamine olema lubatud.

 

 

Küsitlus

Kust ostsid viimati spordivarustust või trenniriideid?